Het is al vaker gezegd, de relatie tussen mensen staat en valt met goed communiceren. Ik merk dat iedere dag. In mijn werk als HRM-adviseur, maar ook als buurtbemiddelaar binnen mijn gemeente. Veel problemen, ruzies en conflicten ontstaan of blijven bestaan omdat mensen niet altijd in staat zijn op een constructieve manier met elkaar te communiceren. Boosheid en verdriet zorgen er voor dat deze emoties de communicatie bepalen. Mensen zijn niet meer in staat om de emoties bij anderen te onderkennen en te erkennen omdat de eigen emoties in de weg zitten. Het kan er simpelweg niet meer bij. De kunst is dan om in een bemiddelingsgesprek of in een mediationgesprek verwijten om te zetten in belangen.
Een mooi voorbeeld: een buurvrouw is heel erg boos op haar buurman omdat de hond van de buurman continu blaft. Dit bepaalt haar dagelijkse leven, ze slaapt er slecht van. De buurman vindt het maar gezeur, kinderachtig gedrag, honden blaffen nu eenmaal, het valt allemaal mee. En ja, nu we toch bezig zijn wil de buurman ook wel iets kwijt over de kat van de buurvrouw die constant in zijn tuin haar behoefte doet. Kortom, de ene negatieve emotie wordt bestreden met de ander.
Wat ik dan doe is bij de buurvrouw dieper doorvragen waar haar gevoel vandaan komt, wat zit daar nu echt achter? En wat blijkt? De buurvrouw is vroeger als kind gebeten door een hond en heeft daar een behoorlijk trauma aan over gehouden. Als ze dit vertelt aan de buurman is hij zeer verrast, hij wist hier niets van! Wat je dan ziet is dat er begrip over en weer ontstaat. Omdat het niet meer gaat over verwijten maar over belangen, gevoelens, die achter deze verwijten zitten.
Mediation of bemiddeling in welke hoedanigheid ook gaat daar over: achter ieder verhaal zit meer dan je aan de oppervlakte ziet. Er is trouwens geen enkele reden om de zoektocht naar het achterliggende verhaal te beperken tot een mediation- of bemiddelingsgesprek. Het zou het leven tussen mensen zoveel mooier maken als we in ons dagelijks doen en laten beter naar elkaar luisteren en proberen te begrijpen waarom iemand reageert zoals die reageert. Immers, in communicatie is goed naar elkaar luisteren wellicht nog veel belangrijker is dan veel praten.
Herkent u dit? Ik ben benieuwd naar uw reactie.