Vraagt u zich wel eens af wat de huidige jonge generatie op de arbeidsmarkt kenmerkt? Weet u, als jonge mensen instromen in uw organisatie, wat ze belangrijk vinden, wat ze van u als werkgever vragen? En, wellicht nog veel belangrijker, of u als werkgever daaraan kunt voldoen?

Het is belangrijk dat u daar wel over nadenkt en ik zal u uitleggen waarom. De generatie jongeren die nu op zoek zijn naar werk wordt de Generatie Z genoemd, kortweg Gen Z. Het Amerikaanse Pew Research Center definieert deze generatie als geboren tussen 1997 en 2012. En het is een bijzondere generatie. Het is de eerste generatie die zich geen wereld zonder internet kan voorstellen. Ze houden letterlijk de wereld in de palm van hun hand en zijn constant online in verbinding met anderen. Daarnaast is deze generatie ook opgegroeid in een onzekere wereld, met crises als de Covidpandemie, toenemende onrust in de wereld en een toenemende polarisatie. Dat maakt deze generatie tot wat ze zijn: aanpakkers die goed voor zichzelf kunnen en willen zorgen, veel werken om te sparen voor later en actief deelnemen in de discussies rondom de wereldproblematiek.

De generatie Z kent in zijn algemeenheid de volgende kenmerken:

  1. Ze zoeken stabiliteit, zowel in werk als privé
  2. Ze zijn ondernemend, gedreven en ambitieus en hebben soms meerdere banen naast elkaar
  3. Ze ademen technologie, de technologische vooruitgang kan niet snel genoeg gaan
  4. Ze vinden persoonlijk contact belangrijk
  5. Ze zijn competitief
  6. Ze zijn idealistisch, staan open voor verandering en nemen daar graag het voortouw in
  7. Ze vinden diversiteit en inclusie vanzelfsprekend en normaal
  8. Ze voelen zich onafhankelijk en handelen ook zo
  9. Ze zijn open minded maar maken zich grote zorgen over de toekomst
  10. Ze vinden duurzaam leven en een duurzame maatschappij belangrijk, denk aan klimaatverandering

Dit is natuurlijk een globaal beeld maar belangrijk om te (h)erkennen. Wat u niet wilt is dat de jonge generatie niet vindt in uw bedrijf dat ze zoeken en daarom vertrekken. Daarom adviseer ik u om deze kenmerken te projecteren op de cultuur van uw organisatie. Wat past en wat zou anders moeten om ook deze groep blijvend een plek te bieden binnen uw organisatie. Hulp nodig? Kijk op mijn website wat ik voor u kan betekenen of neem rechtstreeks contact met mij op via info@tukkers-hrm.nl.